Každý z nás disponuje vlastnosťami a schopnosťami, ktoré sú jedinečné, neopakovateľné a originálne. Každý jednotlivec na planéte je originál a záleží len na jeho schopnostiach nájsť, resp. vytvoriť si príležitosť rozvinúť svoje schopnosti a danosti.
Tieto následne využiť vo svojom živote, či už na poli rodinnom, svojich záľub alebo v tom pracovnom. Iste k tomu treba aj kúsok šťastia. Nás bude zaujímať hlavne tá pracovná stránka. Ľudia a ich vlastnosti, schopnosti, ovplyvňujú vznik a vývoj každého podnikateľského i nepodnikateľského subjektu.
Filozofické korene vzniku organizácie jej dáva do vienka zakladateľ, či skupina zakladateľov, resp. prvý manažment. Všetci títo majú svoju osobnosť, ktorá vyviera zo skúseností v prežitej minulosti, z postavenia v súčasnom živote, ale aj v očakávaniach od budúcnosti, definície vízie, ktorú každý človek nosí v sebe a predstavuje si ju. Všetky tieto faktory odzrkadľujú osobnosť, alebo personalitu človeka. Podobne však aj tieto črty, životné princípy, vstupujú do založenej organizácie, pretože spoločnosť odráža dispozície, schopnosti, zručnosti, charakter, vlastnosti aj spôsoby správania sa svojho zriaďovateľa, alebo manažéra. Na základe tohto vznikol termín „Corporate personality“, ako analógia odvodená od vlastností človeka (subjektívneho jedinca) a prenesená na vlastnosti organizácie. Jedinečné a špecifické črty, pomocou ktorých je možné ju odlíšiť od inej organizácie.
Osobnosti ako aj organizácie majú aj ďalšie spoločné vlastnosti. Napr. prechádzajú určitým vývinom. Vývojové etapy sú charakteristické istými spôsobmi správania sa, cez ktoré spejú postupne k zrelému a stabilizovanému stavu dospelosti s vyhranenými názormi a životnými postojmi, hodnotami, filozofiu a cieľmi. Pri istej dávke obrazotvornosti a nadhľadu je možné rozpoznať aj u organizácií charakter, hodnotovú orientáciu, správanie sa, temperament aj iné vlastnosti, ktoré môžu pôvodne pochádzať od zakladateľa, resp. ľudí, ktorí bytostne ovplyvnili vznik, existenciu, či vývoj organizácie. Tieto vlastnosti môžeme pod súborným názvom uviesť ako personalitu firmy, corporate personalitu (CP), ako ju chápu vlastní členovia. Z pohľadu externých zákazníkov, cieľového publika, môžeme CP definovať aj ako vnímaný obraz firmy, imidž, „corporate image“.
Jednou z najdôležitejších vlastností, či lepšie povedané výrazových čŕt pre definovanie osobnosti organizácie je jej hodnotová organizácia v duchu vízie a filozofie. Hierarchia hodnôt, či samotné hodnoty uznávané v každodennej existencií organizácie dávajú príležitosť profilovať osobnosť organizácie. Tieto hodnoty sú pevne zakotvené do správania sa manažmentu a následne aj ostatných zamestnancov, čím umožňujú predvídať reakcie na vzniknuté situácie pri trhovej súťaži, ale i na makroekonomické, či spoločenské dianie. Transparentnosť, priehľadnosť, predvídateľnosť reakcií dávajú predpoklad budovať dobré vzťahy so zákazníkmi a obchodnými partnermi, pretože pomáhajú budovať atmosféru dôvery. Okrem dôvery zo strany obchodných partnerov je dôležité budovať si dôveru aj u vlastných zamestnancov, pretože tí sú zdrojom bohatstva firmy a na ich dôvere v silu a schopnosti organizácie, je možné budovať ďalší rozvoj a perspektívu, vieru v prekonanie krízových stavov. Práve v krízových stavoch sa prejaví, či osobnosť firmy je založená na skutočných hodnotách, alebo iba predstieraných a deklarovaných frázach. Skutočné hodnoty sú totiž reflexiou firemnej identity.
Výborným príkladom prenesenia vlastností osoby zakladateľa do osobnostných princípov existencie firmy je práca a život zakladateľa švédskej spoločnosti IKEA, Ingvara Kamprada. Čo takto malá lekcia inšpirácie ako si budovať a vybudovať dôveryhodnú značku pre svoju firmu práve vďaka jasným životným princípom a filozofií, ako riadiť svoj business?
Marian Hains